,

Meten is weten (It runs in the family)

voorstreek 21-23

Eigenlijk is ‘database marketing’ een ingewikkelde term voor iets dat mijn opa, en later mijn vader, al deden in hun winkel voor herenmode, ‘Het Nieuwste’, in het centrum van Leeuwarden.

In de beginjaren van 1900 hield mijn opa al op kaartjes bij wat zijn klanten kochten, waar hun interesses naar uit gingen en wat hun maten waren. Als hij weer nieuwe hoeden en overhemden binnen kreeg, stuurde hij jongens met speciale fietsen en manden naar ze toe, met de nieuwste leveringen en aangepast aan de voorkeur van zijn klanten.

We verzamelen nu – online – het liefst zoveel mogelijk (gevoelige) gegevens van onze klanten. Om ze bij voorkeur een ‘passend aanbod’ te doen. Het principe is nog steeds hetzelfde, alleen de termen en de middelen zijn veranderd. We doen nu aan marketing (wat inmiddels een container begrip is geworden), we versturen nieuwsbrieven, plaatsen berichten op social media, geven webinars met ‘challenges’ en geven  gratis e-books.

Daarbij word je als afnemer de nodige informatie ontfutseld. Als marketeer juich ik dat toe maar als consument zet ik er ook voortdurend mijn vraagtekens bij: tot hoever gaat de privacy?

Het verhaal wil dat mijn opa op de kaart van een goede klant ineens wel erg vaak de boordmaat moest wijzigen. Toen die van ‘maatje’ 40 naar 38 was gegaan, kon hij van deze BN’er dan ook vrij nauwkeurig voorspellen dat het niet lang meer goed zou gaan. En hij kreeg gelijk.

Ik heb mijn vader moeten beloven nooit de naam van deze BN’er te onthullen, alleen dan mocht ik dit verhaal vertellen, over privacy gesproken. Ik heb hem dit blog ook nog laten lezen, voor de zekerheid.

‘Een passend aanbod’ en ‘het meten is weten’ had zo wel een erg letterlijke betekenis gekregen, met een grote precisie en een hoge mate van privacy gevoelige gegevens. En dat met zulke oude middelen.

Het Nieuwste was gevestigd op Voorstreek 21-23, op de hoek met de Wortelhaven, en waar ik later ben opgegroeid. Op de foto is te zien dat er net weer een flinke nieuwe voorraad is geleverd.

 

 

500 keer gelezen

2 antwoorden
  1. Gitte Wolters
    Gitte Wolters zegt:

    Hallo, ik was aan het googelen naar het pand op de voorstreek 21/23 daar wij volgende week een bezichtiging hebben daar. Ik wist van de herenmodezaak en wij hebben zelf een Vintage kledingzaak met kleding vanaf 1900 tot 1980. We raken door dit soort fantastische historische geschreven belevenissen alleen maar nog meer enthousiast. En ook nog eens zulke herkenbare feiten.
    Ik hoop zo dat het pand geschikt blijkt te zijn voor onze nieuw te openen winkel. We huren nu een pand op de tuinen maar snakken naar een nieuwe ruimte. Het pand zal zeker door de kleding en de meubels en accessoires wederom een nostalgische aanblik krijgen. Dat verdiend het pand…
    Met vriendelijke groet en misschien tot ziens.
    Gitte Wolters
    Designed For Maria

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *