Hoe zit het met jouw blinde vlek?

Toen ik nog voor een grote instelling werkte, was een van mijn favoriete uitjes die naar een extern bureau voor marktonderzoek. Voor kostbare campagnes zoals print, internet of TV, was het namelijk zeer verstandig om die eerst bij een groep klanten uit te testen. Het bureau zorgde voor een representatieve steekgroep van klanten die op hun kantoor de campagne kwamen beoordelen. Deze klanten wisten dat wij achter een ondoorzichtige glaswand zaten en alles konden meebeleven. Ik verbaasde me er altijd over dat niemand zich daar iets van aantrok, iedereen werd altijd meteen gegrepen tot de opdracht, namelijk het beoordelen van wat je ziet, leest, hoort en begrijpt.

Ook al had ik een campagne mede bedacht, ik genoot altijd van de ongezouten commentaren, van ‘dit snap ik niet’, ‘volkomen onduidelijk’, ‘geen idee waar ik moet klikken’ tot ‘dit zou ik echt nooit kopen’. Omdat onze klanten precies aangaven waar de schoen wrong en je met beide benen weer op de grond zette. Ondernemers zijn zo mogelijk nog eigenwijzer dan marketeers in loondienst, gewend aan eigen keuzes en beslissingen (‘ik weet wel wat mijn klanten willen’), maar zij ontberen daarbij de luxe van zo’n testgroep.

Als marketeer en nu ook als ondernemer besef ik me daarom regelmatig dat ook ik altijd mijn eigen blinde vlek heb.

Misschien herken je dat wel, dat je je na enige tijd afvraagt: ‘Heb ik dit werkelijk ooit zo bedacht en opgeschreven?’

Zeker als je net begint of als je jezelf weer opnieuw wil uitvinden, is dit vaak een frustrerend proces: Wat bied ik nu eigenlijk aan, bied ik misschien teveel aan, snappen mensen dit wel zoals ik het bedoel?

En ik geef het je op een briefje, iedereen heeft last van zijn of haar blinde vlek. Natasja, met wie ik de workshop ‘Hoe vinden klanten JOU?!’ geef, schreef daar onlangs een treffende blog over: ‘We zijn zo druk en zijn blij als we überhaupt een en ander op de rit hebben staan. Het bedrijfsplan is uitgewerkt, de zaak ‘staat’. Moeten we dan alwéér gaan kijken naar wat er anders moet? En wat als we niet blij zijn met wat we zien?.’

Het getuigt daarom niet alleen van lef om anderen te vragen wat zij van jouw aanbod, website, teksten vinden, het levert je zeker nieuwe en verrassende inzichten op waar je je voordeel mee kunt doen.

Overigens bestaat de blinde vlek ook letterlijk, je kunt hem ‘zien’ door een oog dicht te knijpen. Probeer het zelf.

609 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *